Ontdek ons internaat
Onze schoolafdelingen bieden een omgeving waar structuur, studie en ontspanning centraal staan. Hier zorgen we voor een gebalanceerd dagverloop, persoonlijke studiebegeleiding en voldoende ruimte voor ontspanning.
Dagverloop
Een duidelijke structuur is één van de pijlers voor een kwalitatief internaat. Om die structuur te kunnen bieden, heeft elke werking (lager onderwijs, midiora en humaniora ) een eigen dagindeling.
Lager
Onderwijs
6:50 II Wekken met muziek
7:20 II Ontbijt + klaarmaken lunchpakket
7:50 II Vertrek naar school
12:15 II Afhaling op school
12:30 II Warm middagmaal
13:00 II Ontspanning
13:30 II Grote, begeleide activiteit
15:30 II Afhaling op school + vieruurtje
16:00 II Ontspanning + vieruurtje
17:00 II Studie
18:10 II Einde studie + boekentas maken
18:15 II Avondeten
19:00 II Ontspanning
19:30 II Ontspanning + activiteit / slaaptijd kleintjes
20:30 II Slaaptijd grote kinderen
20:45 II Bedtijd
​
Midiora
6:30 II Opstaan
6:50 II Wekken + aankleden + kamer opruimen
7:30 II Ontbijt + klaarmaken lunchpakket
7:45 II Vertrek naar school (Niet KJ)
8:05 II Vertrek naar school (Niet KJ)
12:10 II Middagmaal op school
12:45 II Ontspanning
13:30 II Activiteit
15:30 II Vieruurtje
15:45 II Studiebegeleiding / Inhaalles
16:45 II Ontspanning buiten
16:45 II Studie 1
18:30 II Avondeten
19:20 II Ontspanning
19:45 II Avondstudie / Activiteit
20:15 II Boekentas maken
20:30 II GSM terug / douchen
21:30 II GSM afgeven
21:45 II Bedtijd
​
Humaniora
6:50 II Opstaan + aankleden + kamer controle
7:30 II Ontbijt + klaarmaken lunchpakket
7:45 II Vertrek naar school (Niet KJ)
8:05 II Vertrek naar school (Niet KJ)
12:10 II Middagmaal op school
13:00 II Ontspanning buiten / kamer
13:30 II Studie op kamer
15:30 II Vieruurtje
16:00 II Ontspanning buiten / kamer
16:30 II Studie op kamer
18:25 II Avondeten
19:00 II Frisse neus / Nieuws kijken
19:15 II Studie / Ontspanning buiten
19:40 II Studie / activiteit
21:00 II Ontspanning in de living
21:45 II Studie, boekentas ...
22:30 II Bedtijd​
Studie
Een duidelijke structuur is één van de pijlers voor een kwalitatief internaat. Om die structuur te kunnen bieden, heeft elke werking (lager onderwijs, midiora en humaniora ) een eigen dagindeling.
Lager
Onderwijs
Vanaf het eerste leerjaar biedt het internaat kansen aan kinderen van de basisschool. Niet enkel leerlingen van de Mozaïekschool, maar ook leerlingen van het BLO (De Berk , De Kids, De Buidtelberg, De Schakelschool,...) vinden bij onze basisschoolgroep een fijne opvang en begeleiding.
​
Een vaste structuur, degelijke studiebegeleiding, persoons- en behoeftengebonden aandacht en een huiselijke sfeer bieden elk kind de mogelijkheid tot ontplooiing en groei.
Studiebegeleiding Lager Onderwijs
De studiebegeleiding van het lager onderwijs wordt opgesplitst. De internen studeren van 17u00 tot 18u10. Zij worden begeleid door Jan en Valerie, alsook één of meerdere stagiairs (bachelor en/of graduaat orthopedagogie, jeugd- en gehandicaptenzorg,...). Bij hen kan men terecht voor uitleg, maar natuurlijk ook voor controle en overhoren van taken en lessen.
​
De studie gebeurt in stilte, de studieregels worden in het begin van het schooljaar kenbaar gemaakt en nageleefd. Er is aandacht voor orde en netheid , de boekentasjes worden regelmatig op orde gezet.
​
Dagelijks worden de agenda's nagekeken en ondertekend. Na de studie, als er nog tijd over is, wordt er verplicht gelezen (geen stripverhalen) of het oefenen van tafels, herhalen woordenschat Frans, oefeningen maken op snappet...
Er is steeds mogelijkheid tot avondstudie om 19u30.
​
Er zijn steeds pc's en tablets voor tabletonderwijs beschikbaar.
​
Het internaat onderhoudt intensieve contacten met de school zodat een degelijke begeleiding en opvolging van de internen gevrijwaard wordt.
Midiora
De jongensinternen van de midiora beschikken over een tweepersoonskamer kamer waar de studie doorgaat. De meisjesinternen studeren in een individuele kamer.
​
Greet, Ilana, Martijn en Sandra begeleiden de internen, bijgestaan door stagiairs (bachelor en/of graduaat orthopedagogie, jeugd- & gehandicaptenzorg,...) als extra ondersteuning.
Praktische afspraken studie Midiora
Enkele belangrijke items:
-
agenda en studieplanning, ingevuld aan de hand van de schoolagenda, worden gecontroleerd door de begeleiding
-
studieschrift/werkschrift worden op het einde van de studie gecontroleerd
-
er wordt gewerkt met een weekendplanning (controle door de ouders) indien nodig
-
extra individuele studiebegeleiding in samenspraak met de school
-
inhaallessen
-
aanleren van een goede studiemethode. Tablet, chromebook, laptop,... kunnen gebruikt worden voor schooldoeleinden.
-
aandacht voor orde en netheid
-
intensieve contacten met ouders, CLB en partnerscholen
Humaniora
De internen van de Humaniora beschikken over een individuele kamer waar de studie doorgaat:
​
Studie 1: Stille studie
16u30-18u25)
Studie 2: Ondervraging mogelijk (19u45-21u)
Studie 3: Puntjes op de i
(21u45-22u30
​
Hanne, Shana en Gil begeleiden de internen, bijgestaan door stagiairs (graduaat en/of bachelor orthopedagogie, jeugd- en gehandicaptenzorg,...) ter ondersteuning
Praktische afspraken studie Humaniora
Enkele belangrijke items:
-
tijdens het studiemoment wordt de rust gevrijwaard en worden externe prikkels zoveel mogelijk beperkt
-
de agenda wordt geregeld gecontroleerd
-
uitleg, controle en overhoren gebeurt regelmatig
-
aanleren van een goede studiemethode
-
gebruik van computer en internet is mogelijk
-
voor leerlingen met problemen is er de mogelijkheid tot leren leren, kan er opgevraagd worden,...
-
opvolging van het rapport gebeurt nauwgezet en indien nodig wordt een individuele leerroute uitgestippeld
-
er is een nauwe samenwerking met ouders, CLB en verschillende partnerscholen
Ontspanning
Lager onderwijs
Voor de interntjes van de lagere school voorziet ons internaat elke dag een fijne begeleide avondactiviteit. Op woensdagnamiddag is er een uitgebreide activiteit.
​
Onze activiteiten zijn erg gevarieerd: sport, spel, knutselen, dans, koken, fuif,...
alsook zwemmen, schaatsen, kinderboerderij Kiewit, uitstapje naar Bokrijk, Pretland, bioscoop,... en een verrassende uitstap op het einde van het schooljaar.
​
Natuurlijk wordt er extra aandacht besteed aan speciale gelegenheden zoals verjaardag, Sinterklaas, Kerstmis, carnaval, internaatsspektakel,...
Ieder jaar wordt er voor de kinderen een jaarthema uitgewerkt. Hier wordt maandelijks een groepsgesprek of een activiteit rond gedaan.
Midiora
Elke dag is er voor de midiora een begeleide activiteit.
Op deze manier proberen de internen zich te ontspannen na een drukke schooldag.
​
Mogelijke activiteiten zijn sport en spel (voetbal, trefbal, honkbal, reis rond de wereld, volleybal,...), ook creatieve vorming komt zeker aan bod.
​
Op woensdagnamiddag is er een uitgebreide activiteit van 2 uur zoals sporten, levend cluedospel, zwemmen, schaatsen, bioscoop, muurklimmen, bowlen,...
​
Op donderdag is er geen spelactiviteit voorzien, dan poetsen de internen gezamenlijk hun kamer, een klus die in groep best te smaken valt.
​
Elk jaar werken we een jaarthema uit (bv. Respect) , 1x per trimester werken we doelbewust rond dit thema.
Humaniora
Binnen deze groep streven we ernaar de internen optimale kansen te geven om zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. We proberen om op het internaat een gezellige sfeer te creëren waarin elke intern zich 'thuis' voelt.
​
Dit gebeurt door middel van:
-
een sfeervolle seizoens- en feestgerichte inkleding
-
momenten van gezellig samenzijn tijdens activiteiten
-
zinvolle activiteiten en groepsbevorderende initiatieven
-
inkleding van de eigen kamer
​
We willen de internen de kans geven zichzelf te leren kennen op verschillende vlakken en een eigen identiteit te ontwikkelen. De intern krijgt van de begeleiding een gezonde portie verantwoordelijkheid en wordt in zijn groeiproces niet aan zijn lot overgelaten. De intern kan ten allen tijde een beroep doen op de begeleiding en gebruik maken van de verschillende structuren die voorhanden zijn.
​
Ook wordt er veel aandacht besteed aan dialoog binnen deze groep. Zo kunnen de internen samen met de begeleiding de activiteitenkalender en cultuurkalender opstellen, krijgen ze voldoende gelegenheid en steun om hun eigen talenten te ontplooien en hun creativiteit tot uiting te laten komen,...
​
De intern heeft steeds de keuze uit verschillende opties en zal zelden verplicht worden om deel te nemen. Enkele voorbeelden van activiteiten:
-
ontspanningsmoment in de living
-
sport- en spelnamiddag
-
creatieve initiatieven zoals koken, toneel, knutselen,...
-
culturele activiteiten zoals film, theater, concerten, tentoonstellingen,...
-
uitstapjes zoals internaatshappening, blote voetenpad, city shopping, schaatsen, paintball,...
-
initiatieven voor het goede doel bv warmste week , Unicef,...
-
karaoke, vrij podium,...
​
Ook kan de intern deelnemen aan een wekelijks terugkerende activiteit (bv. Start to run, crea, ...).
