top of page

MUSART

Kunsthumaniora

Musart

POP

Gedreven, passioneel, nieuwsgierig, respect voor de traditie en vollen bak goesting in een creatieve muzikale toekomst.

​

De popmuziek begint bij de blues en de rock n roll, heeft de traditie van de song in zijn DNA zitten. Pop is ruw en rauw in rock maar teder en zacht bij de folkzanger. Pop danst, pop grijpt terug naar de essentie wilt soms ook net niet tot een punt komen. Popmuziek gebruikt de technologie om zich te uiten en speelt leentje buur bij andere tradities zoals jazz, klassiek, wereldmuziek, … om er een eigen verhaal mee te vertellen.

​

De muzikant die kiest voor pop wordt door een gepassioneerd docententeam uit het werkveld van de pop, rock en jazz gecoached om vanuit een stevige basis te groeien tot een wondermooi, innovatieve en breed inzetbare (pop)muzikant.

Pop

JAZZ

Droom je ervan om solo's te spelen op swingende jazz-standards, en arrangementen te schrijven voor je eigen combo? In onze jazzafdeling leer je de geheimen van improvisatie, van blues en swing, van scat singing en latin, van Louis Armstrong en Jacob Collier!

Jazz

KLASSIEK

Mogelijk heb je een voorkeur voor het klassieke repertoire en wil je samenspelen in een kamermuziekensemble of orkest.

Klassiek
WKD1 website.jpg

WKD
Woordkunst-Drama

Het kan zijn dat je al veel ervaring hebt opgedaan in de woordafdeling van de academie of dat je al verschillende rollen hebt gespeeld in de plaatselijke theater- of jeugdvereniging of dat je al workshops hebt gevolgd en mogelijk kunst en creatie hebt gevolgd op school. Mooi, maar dat is zeker geen must voor de WKD-opleiding. Wel zijn we op zoek naar enthousiaste, expressieve jongeren, met een rijke verbeelding en veel zin om te leren spelen.

Deze richting is de ideale voorbereiding om mee te doen aan de toelatingsproeven van de verschillende conservatoria en hogescholen in Vlaanderen en Nederland. Misschien word jij wel die nieuwe acteur, regisseur, nieuwslezer, filmster of…?

En wat kan dan nog? Ook als je niet in de artistieke sector wenst verder te gaan kan je nog heel wat keuzes maken. Je krijgt namelijk een brede waaier aan algemene vakken met een nadruk op taal. Doorstroom naar taalopleidingen, lerarenopleidingen,
media en communicatie, (kunst) geschiedenis en zo meer zijn ook nog allemaal mogelijk!

WKD2 website.jpg
WKD
ABK1_edited.jpg
ABV2d.jpg

ABV
Architecturale en beeldende vorming

Ben je artistiek aangelegd? Hou je van kunst en steek je zelf graag de handen uit de mouwen? Wil je je creativiteit verder ontwikkelen?

 

In de studierichting Architecturale en Beeldende Vorming combineren we een stevig pakket algemene vakken met een gedegen opleiding in de architecturale en beeldende kunsten.

​

Je kiest voor deze richting als je graag de wetenschappelijke theorie koppelt aan de praktijk en een brede interesse hebt voor kunst, en meer specifiek voor architectuur. Het pakket algemene vakken omvat een uitgebreid pakket wiskunde en natuurweten- schappen, gecombineerd met architectuurtekenen, architecturale vorming, beelden- de vorming en waarnemingstekenen.

​

De combinatie van deze theorie- en praktijkvakken zorgt voor een degelijke en gevarieerde opleiding met het oog op doorstroom naar de derde graad Architecturale Vorming.

Architecturale en beeldende vorming
ABK1_edited.jpg
BAUK9.JPG

BAK
Beeldende en

Audiovisuele 
kunsten 

Ben je artistiek aangelegd? Hou je van kunst en steek je zelf graag de handen uit de mouwen? Wil je je creativiteit verder ontwikkelen?

 

De tweede graad Beeldende en Audiovisuele Kunsten biedt je een brede algemene opleiding via de algemene vakken en de kunstvakken waarbij een persoonlijke aan- pak en ontplooiing voorop staan.

​

Je kiest voor deze richting als je graag creatief aan de slag gaat en een brede interesse hebt voor kunst, en meer specifiek voor alle vormen van de audiovisuele beeldcultuur. De rode draad in deze opleiding is het aspect van de ‘storytelling’. Je leert technieken zoals tekenen, schilderen, ontwerpen in 2 en 3D, fotografie, grafisch beeldontwerp, video- en audiobewerking.

Op basis van je ervaringen en talenten kan je je in de derde graad verder verdiepen in de richting Beeldende Kunst (grafische en audiovisuele kunsten).

BAK website.jpg
Beeldende en Audiovisuele kunsten
ABK1_edited.jpg
ABK website.jpeg
pennen

ABK
Architecturale en Beeldende Kunsten

De tweede graad Architecturale en Beelden- de Kunsten biedt je een brede algemene opleiding via de algemene vakken en de kunstvakken waarbij een persoonlijke aanpak en ontplooiing voorop staan.

​

Je kiest voor deze richting als je graag creatief aan de slag gaat en je een brede interesse hebt voor kunst, en meer specifiek voor de architecturale kunsten.

​

In de kunstvakken word je binnengeleid in de wereld van de vrije, toegepaste en architecturale kunsten. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je een woonkamer op schaal moet tekenen, hoe je ze kan inkleden en hoe je er uiteindelijk een maquette van kan maken.

​

Op basis van je ervaringen en talenten kan je je in de derde graad verder verdiepen in de richting Architectuur en Interieur of Beeldende Kunst.

ABK
AV website.jpeg

AV
Architecturale Vorming

Je bent geboeid door de wereld van de architectuur en vormgeving. Je leert architectuur- en computertekenen in 2D en 3D, maar je ontdekt ook hoe je op een expressieve manier de tekentaal als communicatiemiddel kan gebruiken. Je bouwt maquettes op schaal en prototypes om ontwerpen te visualiseren.

 

Naast de praktijkvakken krijg je een stevig pakket algemene vakken, waarbij de nadruk op wiskunde en wetenschappen ligt.

​

In het laatste jaar werk je zelfstandig een GIP uit, waarbij je je comptetenties en talenten toont aan de hand van een creatieve presentatie voor een jury.

 

Via kunstreizen in binnen- en buitenland en gerichte bedrijfsbezoeken vorm je een realistisch beeld van je verdere studiemogelijkheden en je latere werkterrein.

​

Deze richting start pas op in schooljaar 2024-2025

AV website.jpeg
AV
Arch&Int website.jpg
Arch&Int website.jpg

Architectuur & Interieur

Je bent geboeid door de wereld van architectuur en interieur, je houdt van creatieve uitdagingen en hebt het nauwkeurig werken in de vingers. Aan de hand van concrete en experimentele opdrachten verdiep je je in de beeldtaal van de architecturale en
binnenhuiskunst.


Je oefent de vaardigheid van het tekenen van plannen met de hand en digitaal, maar je leert ook op een expressieve manier de tekentaal als communicatiemiddel gebruiken. Je bouwt maquettes op schaal en prototypes om ontwerpen te visualiseren. Daarnaast volg je een stevig pakket algemene vakken om een vlotte doorstroming naar het hoger onderwijs te garanderen.


In het laatste jaar werk je zelfstandig een GIP uit, waarbij je je competenties en talenten toont aan de hand van een creatieve presentatie voor een jury.

​

Via kunstreizen in binnen- en buitenland en gerichte bedrijfsbezoeken vorm je een realistisch beeld van je verdere studiemogelijkheden en je latere werkterrein.

ArchInt
Toegepaste Beeldende Kunst

BK
Beeldende Kunst

De richting Beeldende Kunst biedt je een brede waaier aan vakken om je creatieve talenten te ontwikkelen.

​

Ben je artistiek aangelegd en wil je je graag verdiepen in de verschillende kunstvor- men? De derde graad Beeldende Kunst biedt je een brede waaier aan kunstvakken om de beeldende taal te ontdekken en je creatieve talenten te ontwikkelen: waarne- mingstekenen, kunstbeschouwing, beeldende kunsten (twee- en driedimensionaal werk), grafische en audiovisuele kunsten.

​

Daarnaast volg je een stevig pakket algemene vakken om een vlotte doorstroming naar het hoger onderwijs te garanderen.

​

In het laatste jaar werk je zelfstandig een GIP uit, waarbij je je competenties en talen- ten toont aan de hand van een creatieve presentatie voor een jury.

​

Via kunstreizen in binnen- en buitenland en gerichte bedrijfsbezoeken vorm je een realistisch beeld van je verdere studiemogelijkheden en je latere werkterrein.

BK website.jpg
Visie

VISIE

Een artistieke opleiding waar creativiteit centraal staat

​

In onze school vertoef je in een vriendschappelijke sfeer waarin jouw artistieke interesses centraal kunnen staan.

Vanuit een hoogstaande training van je muzikale
vakkennis en vaardigheden kan je op zeer diverse manieren actief leren musiceren. Naast het bespelen van je instrument – dat een ‘hoofdrol’ speelt in je opleiding – krijg je unieke kansen om samen te spelen (ensemble/combo) en te zingen (koorzang) tijdens concerten, workshops en projecten (muziektheater).

 

Onder de deskundige leiding van ervaren leerkrachten ontdek je de geheimen van akkoorden en hoe je hiermee creatief aan de slag kan: je kan ermee leren arrangeren en componeren! Je krijgt lessen samenspel/ensemble waarin je deze eigen arrangementen en composities kan spelen, samen met je medestudenten. Mogelijk klinkt je eigen compositie zelfs tijdens een van de schoolconcerten!

 

In deze wervelende wisselwerking tussen muziek spelen en steeds meer (over) muziek leren ontdek je wat jou het meeste boeit. Je ontwikkelt je ‘eigen artistieke stem’ - je artistieke eigenheid, en daar draait het uiteindelijk om.

​

Ons team

ONS TEAM

Amijs Ruth: coördinator Beeldende en Architecturale Kunsten +                               Toegepaste Beeldende Kunst / toegepaste beeldende                            vorming

Boonen Frank: Tuba
Buzzerio Donatella: coordinator klassiek/notenleer/theorie/harmonie
Buzzerio Graziana: klarinet
Cambré Lieven: jazz saxofoon/ensemble, pop/jazz harmonie, jazz                                    compositie
Ceunen Filip: compositie/muziektheorie
Cirone Marco: pop coordinator/pop gitaar/notenleer/popcompositie
Daems Roeland: pianobegeleiding/stemmer
Deckers Stefan: klassiek piano
Demuynck David: pop piano/ pop ensemble

Deprez Sofie : waarneming

Dupuis Kelly : beeldende vorming / architecturale vorming
Deroost Greta: studiebegeleiding
Dreesen Lut: notenleer/praktische harmonie/harmonie
Finoulst Tim: jazz gitaar/analyse/notenleer

Gaethofs Jurgen: kunstgeschiedenis

Geboers Werner: project coordinator/opnametechniek/muziektheorie

Gijsels Astrid: viool

Ketelbuters Luc: klassiek piano

Leyssen Renate: piano

Leus Geert: Trombone

Liefsoens Andres: jazz coordinator/slagwerk/jazz ensemble

Morren Luc: dans

Minten Heidi: klassiek piano

Olaerts Tom: popzang

Pellens Peggy: dwarsfluit

Rubens Katelijne :  waarneming, toegepaste beeldende vorming,                                         kleur

Schraa Annelies: blokfluit

Servaes Jan: slagwerk

Struyven Ria: klassiek zang

Truyen Sofie: drama

Vanbuel Martijn: pop/jazz bas en pop/jazz ensemble

Van Coillie Arne: jazz piano/praktische harmonie
Van Engeland Anja: klassiek zang
Van Roey Christine: klassiek gitaar
Van Son Josephine: harp
Vanspauwen Stefanie: piano
Versteynen Kim: jazz zang
Volders Christianne: klassiek zang
Willekens Kris: notenleer/praktische harmonie/piano
Willems Andy: pop praktische harmonie/piano
Willems Leen: analyse/muziekgeschiedenis
Winten Annelies: accordeon
Wuyts Yves: trompet

Kalender

KALENDER

bottom of page